La audiența generală de miercuri, 9 septembrie 2020, papa Francisc a continuat seria catehezelor dedicată unei lecturi creștine a pandemiei. Tema catehezei de astăzi: ”Iubirea și binele comun” în contextul pandemiei. Tradiționala întâlnire săptămânală cu romanii și pelerinii s-a desfășurat în curtea interioară a Palatului Apostolic, participanții și oamenii de ordine respectând normele de igienă impuse de pandemia de Covid-19. La saluturile finale, pontiful a făcut un apel în favoarea elevilor și studenților din zonele de conflict.
”Iubirea și binele comun” a fost tema catehezei prezentată de papa Francisc la audiența generală de miercuri, 9 septembrie 2020, desfășurată în curtea interioară a Palatului Apostolic cu participarea a sute de romani și pelerini.
Este cea de-a șasea cateheză din seria intitulată ”A vindeca lumea”, pe care Sfântul Părinte o prezintă pentru a oferi o cheie de lectură creștină a perioadei de pandemie. La începutul catehezei, a fost proclamată o pericopă din Evanghelia după Sf. Matei (15,32-37) în care Isus înmulțește șapte pâini și câțiva peștișori pentru mulțimea care asculta cuvântul său.
În contextul restricțiilor de respectat din cauza pandemiei de Covid-19, papa a ținut să atenționeze participanții încă de la primele cuvinte cu privire la pericolul care nu a trecut:
Papa Francisc: «Așezați-vă bine, ca să nu fiți adunați grămadă aici. Fiecare pe scaunul său, ca să nu stăm prea îngrămădiți și ca să evităm contagierea».
”Criza prin care trecem din cauza pandemiei”, a spus mai departe la cateheza propriu-zisă, ”ne afectează pe toți; putem ieși mai buni [din această criză] dacă urmărim cu toții binele comun; altfel, vom ieși mai răi”. Din nefericire, a constatat Sfântul Părinte, ”asistăm la apariția unor interese de parte”: unii vor să pună mâna pe eventualele soluții, cum ar fi vaccinul; alții alimentează dezbinări și conflicte pentru un câștig economic sau politic; în fine, nu lipsesc nici ”cinstitorii lui Pilat din Pont”, care se dezinteresează de cei care suferă și merg mai departe.
Papa Francisc: «Răspunsul creștin la pandemie și la consecințele crizei socio-economice se bazează pe iubire, mai întâi de toate pe iubirea lui Dumnezeu care întotdeauna merge înaintea noastră (cf. 1 Ioan 4,19). El ne iubește cel dintâi, întotdeauna ne-o ia înainte în iubire și în soluții. El ne iubește necondiționat și, când primim această iubire dumnezeiască, atunci putem răspunde de o manieră asemănătoare».
”Îl iubesc nu numai pe cel care mă iubește – familia mea, prietenii mei, grupul meu – dar și pe cei care nu mă iubesc”. ”Punctul cel mai înalt al sfințeniei, să-i spunem astfel, este atunci când îți iubești dușmanii. Nu e ușor. A-i iubi pe toți, inclusiv pe dușmani, e greu: aș spune că e o artă, dar e o artă care poate fi învățată și îmbunătățită”, a spus mai departe pontiful, subliniind că ”iubirea este incluzivă” și cuprinde chiar ”relațiile civile și politice”, dar și ”raportul cu natura”.
Papa Francisc: «Cum suntem ființe sociale și politice, una din cele mai înalte expresii ale iubirii este chiar iubirea socială și politică, decisivă pentru dezvoltarea umană și pentru abordarea oricărui fel de criză. Știm că iubirea fecundează familiile și prieteniile, dar e bine să ne amintim că fecundează chiar și relațiile sociale, culturale, economice și politice, permițându-ne să construim o ”civilizație a iubirii”, după cum îi plăcea să spună Sfântului Paul al VI-lea și, pe urmele lui, Sfântului Ioan Paul al II-lea. Fără această inspirație, predomină cultura egoismului, cultura indiferenței, a rebutului».
Când nu se construiește ”civilizația iubirii”, ajungem inevitabil în ”cultura rebutului”: adică, a explicat mai departe papa, voința de a arunca la coș ceea ce nu-mi place, ceea ce eu nu pot să iubesc sau pe cei care pentru mine par să fie inutili în societate”.
Papa Francisc: «Astăzi, la intrare, o pereche de soți mi-a spus: ”Rugați-vă pentru noi, pentru că avem un fiu cu dizabilități”. I-am întrebat: Câți ani aveți? ”Atâția”. Cu ce vă ocupați? ”Noi îl însoțim, îl ajutăm”. O viață întreagă a părinților pentru acel fiu cu handicap! Aceasta înseamnă iubire.»
Epidemia cu noul coronavirus, a reluat papa, arată că ”adevăratul bine pentru fiecare este un bine comun, nu doar individual. Și invers, binele comun este un adevărat bine pentru persoană”. Într-adevăr, ”sănătatea este și un bine public, nu doar individual. O societate sănătoasă este una care se îngrijește de sănătatea tuturor”.
Papa Francisc: «Un virus care nu cunoaște bariere, frontiere sau deosebiri culturale și politice trebuie să fie înfruntat cu o iubire fără bariere, frontiere sau deosebiri. Această iubire poate genera structuri sociale care ne încurajează să împărțim mai degrabă cu alții decât să fim competitori, care ne permit să-i includem pe cei mai vulnerabili și nu să-i dăm deoparte și care ne ajută să exprimăm ce avem mai bun din natura noastră umană, nu ce avem mai rău.»
Dimpotrivă, ”dacă soluțiile la pandemie vor purta amprenta egoismului – din partea unor persoane, a unor întreprinderi sau a unor națiuni – poate vom reuși să ieșim din coronavirus, dar cu siguranță nu din criza umană și socială pe care virusul a evidențiat-o și a accentuat-o”.
Papa Francisc: «Așadar, fiți atenți să nu construiți pe nisip (cf. Matei 7, 21-27). Pentru a construi o societate sănătoasă, o societate incluzivă, justă și pașnică, trebuie să o facem pe stânca binelui comun. Binele comun este o stâncă».
”Deseori”, a spus mai departe papa la cateheză, ”politica, din nefericire nu se bucură de o faimă bună și știm de ce. Aceasta”, a ținut să precizeze pontiful, ”nu înseamnă că toți sunt răi. Nu, nu vreau să spun acest lucru. (...) Dar nu trebuie să ne resemnăm cu această viziune negativă, ci să reacționăm demonstrând prin fapte că este posibil, mai mult, că este o datorie buna politică, una care pune în centru persoana umană și binele comun. Dacă citiți istoria omenirii, veți găsi foarte mulți oameni politici sfinți care au mers pe această cale. Este posibilă în măsura în care fiecare cetățean și, în mod particular, cel care își asumă angajamente și funcții sociale și politice, își înrădăcinează propria activitate în principiile etice și o însuflețește cu iubire socială și politică. Creștinii, în mod special credincioșii laici, sunt chemați să dea o bună mărturie pentru aceasta și o pot face grație virtuții carității, cultivându-i dimensiunea socială intrinsecă”.
Papa Francisc: «Este, așadar, timpul de a crește iubirea noastră socială – țin să subliniez aceasta: iubirea noastră socială – contribuind la aceasta cu toții, pornind de la partea noastră mică. Binele comun cere participarea tuturor. (...) În acest fel, în gesturile noastre, chiar și în cele mai umile, se va face văzut ceva din chipul lui Dumnezeu pe care îl purtăm în noi, pentru că Dumnezeu este Treime, Dumnezeu este iubire. (...) Cu ajutorul său, putem vindeca lumea lucrând, da, cu toții împreună pentru binele comun, nu doar pentru binele meu, ci pentru binele comun, al tuturor».
După rezumatul catehezei în diferite limbi, papa s-a adresat romanilor și pelerinilor prezenți, formulând urarea ca ”această întâlnire și vizita la mormintele Apostolilor să întărească credința pentru o tot mai generoasă mărturie creștină”.
În salutul adresat, ca de obicei, celor bătrâni, tinerilor, bolnavilor și soților recent căsătoriți, papa a amintit că ieri Biserica din Răsărit și din Apus a sărbătorit Nașterea Fericitei Fecioare Maria. ”Exemplul și mijlocirea ei de mamă”, a fost îndemnul papei, ”să inspire și să însoțească viața voastră”.
La finalul audienței, papa a făcut un apel în favoarea elevilor din zonele de conflict:
Papa Francisc: «Astăzi se marchează prima Zi internațională pentru ocrotirea educației de atacuri, în domeniul conflictelor armate. Invit la rugăciune pentru elevii și studenții care sunt astfel privați de o manieră gravă de dreptul la educație, din cauza războaielor și a terorismului. Îndemn Comunitatea internațională să se activeze pentru ca să fie respectate edificiile care ar trebui să-i protejeze pe elevi. Să nu înceteze efortul prin care să le fie garantate spații sigure pentru formare, mai ales în situații de emergență umanitară».
Audiența generală s-a încheiat cu binecuvântarea apostolică, invocată de papa Francisc în curtea interioară a Palatului Apostolic, binecuvântare ce ajunge prin mass-media la toți cei care o primesc în spirit de credință.